Solucions als exercicis:
1- Posa les comes on calgui a les frases següents:
1- El Jaume es va menjar un croissant, dues ensaïmades i vuit iogurts.
2- És una noia optimista, coratjosa, emprenedora...
3- Té una casa força gran, bellament decorada i extraordinàriament confortable.
4- Tot li era igual: que vingués tothom, algú, ningú.
5- El Joan té el do de la ubiqüitat: el trobareu aquí, allà, a dalt, a baix, arreu...
6- Vam acudir a la cita
7- El Jordi, tot i que encara és molt petit, ja sap llegir.
8- El jurat, si ho considera oportú, declararà desert el premi.
--------------
2- Posa les comes que falten al text següent :
La majoria de colles castelleres tenen un local on porten a terme diverses activitats. Al local, s'hi preparen els castells que es faran a les actuacions. També és el lloc on es troben els castellers i estrenyen lligams d'amistat. El local permet d'organitzar activitats que són importants per mantenir un bon ambient entre els membres de la colla. S'hi organitzen festes, balls, dinars, sopars, activitats relacionades amb l'esport, conferències, exposicions, etc. Es pot dir, doncs, que el local és el centre de tota l'activitat d'una colla.
Oriol Chumillas, Els castellers
----------------------------------------------------------------------
Quan i on cal accentuar les paraules?
1) Fonètica: indicar la síl·laba tònica del mot, és a dir la que cal pronunciar més forta que les altres. Ex: capità.
d'idèntica amb què es podria confondre. Ex: sol (=astre) / sòl (=terra).
Accent fonètic
___-e___-es___-en
___.-i___.-is___.-in____(llevat que la i sigui part d'un diftong)
___-o___-os
I ara només us cal saber que:
1. Les paraules agudes (aquelles en qué la síl·laba tònica és l'última) s'accentuen sempre que acaben en una d'aquestes terminacions. Ex: cançó.
2. Les paraules planes (aquelles en qué la síl·laba tònica és la penúltima) s'accentuen sempre que NO acaben en una d'aquestes terminacions. Ex: cadira.
sempre, acabin com acabin. Ex: fàbrica.
4. En els monosíl·labs (paraules d'una sola síl·laba) no cal indicar quina és la síl·laba forta ja que només n'hi ha una, i per tant mai no porten accent fonètic. Ex: flor.
Accent diacrític
- bé (riquesa) / be (xai)
- bóta (recipient) / bota (calçat)
- déu (personatge) / deu (número, font)
- dóna (verb donar) / dona (persona femenina)
- és (verb ésser) / es (pronom)
- fóra (verb ésser) / fora (a l'exterior)
- mà (extremitat) / ma (possessiu)
- més (quantitatiu) / mes (part de l'any, possessiu)
- mòlt (verb moldre) / molt (quantitatiu)
- món (univers) / mon (possessiu)
- móra (fruit) / mora (gentilici)
- nét (parentiu) / net (sense brutícia)
- ós (animal) / os (de l'esquelet)
- pèl (substantiu) / pel (contracció)
- què (pronom i relatiu tònic) / que (conjunció i relatiu àton)
- sé (verb saber) / se (pronom)
- séc (plec) / sec (sense humitat, verb seure)
- sí (afirmació) / si (conjunció, nota musical)
- sóc (verb ésser) / soc (soca, esclop)
- sòl (terra) / sol (astre, sense companyia)
- són (verb ésser) / son (ganes o acte de dormir)
- té (verb tenir) / te (infusió)
- ús (utilització) / us (pronom feble)
- véns, vénen (verb venir) / vens, venen (verb vendre)
- vés (verb anar) / ves (de veges, verb veure)
- vós (tractament) / -vos (pronom feble)
L'accent diacrític es conserva en els compostos:
I la dièresi?
Com l'accent, la dièresi (¨) també pot tenir dos funcions, tot i que les dos de tipus fonètic:
1. Indicar que cal pronunciar la u dels conjunts que, qui, gue, gui, que sense dièresi és muda:
2. Indicar que una i o una u no formen diftong sinó hiat amb la vocal del costat, és a dir que no es pronuncien juntes sinó en síl·labes diferents:
Però ens estalviem de posar dièresi en els casos següents:
a) si la vocal que la duria porta accent. Ex: països / país.
b) en les terminacions llatines -us i -um. Exs: pòdium, aquàrium.
c) en mots compostos amb els prefixos anti-, auto-, co-, contra-, re-, semi-... (reincidir) o amb els sufixos -isme i -ista (ex: egoista).
Exercicis
a)
b) Diuen que te el cap ple de pardals, pero no es pas veritat.
d) Despres del futbol li agrada sortir una estona perque es posa molt nervios.
e) Gracies al Carles he apres una mica d'informatica.
g) La botanica es la ciencia que estudia els organismes vegetals.
h) Els ultims examens no eren gaire dificils.
i) L'eslogan deia: depen de voste.
j) Varem arribar a l'esglesia quan ja no hi havia ningu.
té / te________... aquestes fotografies; ... les pots mirar a l'hora del ... .
bé / be_______Si la cous ..., la carn de ... surt molt bona.
dóna / dona__.Aquella ...... sempre ...... menjar als coloms.
més / mes____Aquest ... que ve tindré ... feina que mai.
sé / se_______No ... pas si ... sap la lliçó.
què / que____.... vols ... faci?
sí / si________... hi estàs d'acord, li direm que ... .
mà / ma_____..... mare hi té la ... trencada.
sóc / soc____-... molt dormilega: sempre dormo com un ... .
3. Posa els accents i les dièresis que calguin al text següent:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada