10.5.10

Solucions dels exercicis:


Posa els signes de puntuació que falten en aquesta postal:

Eivissa, 5 d'agost de 2010
Hola Roger,
Com va això de treballar durant el mes d'agost? Jo també em canso molt, eh? Tot el dia que vaig i vinc: ara a la platja, ara a un museu, ara a una festa...
Esgotador! Ara, de debò, per què no véns uns quants dies amb mi?
Et trobo a faltar.
Petons,
Anna


La pregunta del mes



De concebre fem concepció. I dels verbs següents?:


1- confondre: CONFUSIÓ
2- confeccionar: CONFECCIÓ
3- fixar: FIXACIÓ
4- actuar: ACTUACIÓ
5- imprimir: IMPRESSIÓ



LES LLETRES IX/X, G/J, TX/IG


Fixa't en les parelles de mots següents:

xoc/joc xec/gec baixi/vagi baixa/vaja metxes/metges

L'únic que diferencia els dos mots de cada parella són els sons x-ix/j-g i tx/tg (o tj), que es distingeixen només per la sonoritat. Articulem igual els sons x-ix, tx i els sons j-g, tg, però els primers els fem sords (no fem sonar les cordes vocals) i els segons els fem sonors (fem sonar les cordes vocals). Cal distingir bé aquests sons per poder-los escriure correctament d'acord amb les normes següents:


Les grafies x-ix

S'escriu x:
  • A començament de paraula: xarop, xeringa, ximple, xocolata, xuclar...
  • Darrere de consonant: punxes, manxa, marxa, orxata, ganxet, porxo...
  • Darrere de i: guix, flaix, pixallits...
  • Darrere de u semivocal (diftong): disbauxa, rauxa...

S'escriu ix:

  • Darrere les vocals a, e, o, u.
    a: faixa, caixa...
    e: peix, greix...
    o: coixa, coixí...
    u: bruixa, maduixa...


Fixa't que la lletra x pot representar quatre sons diferents:

  • [∫] caixa, feixa, ruixat...
  • [t∫] cotxe, panxa, xuclar...
  • [ks] taxi, excursió, fix...
  • [gz] examen, exercici, exemple...

Para atenció a la grafia i a la pronúncia d'aquestes paraules, que cal escriure i dir amb s i no amb x:

estendre, estranger, estrany, espolsar, esporgar, esprémer...



Les grafies j-g

  1. Davant de a, o, u cal escriure sempre j: rajar, esponja, jove, joc, julivert, ajuda...

  2. Davant de e, i s'escriu normalment g: gerani, gegant, girafa, gimnàstica...

Aquestes regles també s'apliquen als dígrafs tg, tj i dj: metge, fetge, platja, natja, mitja, adjuntar, rellotge...


EXCEPCIONS:


Hi ha unes quantes paraules en què escrivim j davant e:

  • Els mots que inclouen els nexes -jecc- i -ject-: injecció, objecció, projecte, subjecte...
  • El verb jeure: jec, jeus, jeu, jeia, jegui...
  • Els mots jersei, majestat, jeroglífic, jerarquia, Jesús, Jeroni, Jerusalem i els seus derivats.


Les grafies tx-ig


S'escriu tx:

  • A principi de paraula: txapela, txec, txetxè...
  • Al mig de la paraula: cotxe, metxa, botxí, fitxa, fletxa...
  • Al final de paraula quan hi ha la mateixa grafia tx en els derivats:
    despatx - despatxar
    esquitx - esquitxar
    cartutx - cartutxera

S'escriu ig:

A final de paraula quan hi ha les grafies j/g/tj/tg en els derivats:
raig - rajar
boig - bogeria
desig - desitjar
lleig - lletja, lletges



EXERCICIS


1. Omple els buits de les paraules següents amb j/g/tj/tg segons convingui:

  1. ...irafa
  2. va...i
  3. en...inyer
  4. jut...at
  5. ...ibrell
  6. ...ardí
  7. mi...a
  8. pla...es
  9. forma...e
  10. pro...ectar
  11. mon...eta
  12. in...ecció
  13. tar...eta
  14. ...imnàs
  15. via...e
  16. pi...ama
  17. ...ersei
  18. ob...ecte
  19. mi...ó
  20. assa...ar

2. Omple els buits de les paraules següents amb x/ix/j/g segons convingui:
  1. ...ocolata
  2. re...a
  3. fre...ir
  4. corre...ir
  5. que...al
  6. ...uvenil
  7. ...ermà
  8. afe...ir
  9. ...àfec
  10. ...eroglífic
  11. ...inès
  12. ...implet
  13. fa...a
  14. passe...ar
  15. ...uliol
  16. ...ove
  17. ...espa
  18. madu...a
  19. enve...a
  20. bo...a

3. Omple els buits del text següent amb x/ix/ig/tj/tg/j/g/tx segons convingui:

Els rellot...es m'agraden com a treball d'orfebreria, com a ob...ectes d'art. El mecanisme, en...inyosíssim, tant se val. M'estimo més els de paret o de ...emeneia i, sobretot, els enca...onats en aquests mobles alts i estrets que donen presti...i als vestíbuls de les cases grans.
En canvi, els rello...es de bu...aca o de polsera sempre m'han estat antipàtics. Reconec que són positives meravelles i que serve...en moltes persones d'ambdós se...es, Però jo no m'hi fa... des dels temps remotíssims de la meva primera comunió. A...ò no obstant —o potser gràcies a aquest divorci— sóc un home d'una puntualitat escandalosa, insultant. El meu odi als cronòmetres és comple...: se'm paren, em cauen, se m'espatllen, em fan nosa. I en un altre ordre de coses: em vi...ilen, m'empenyen, em preside...en, m'avisen que fa... tard, que el treball se m'endarrere..., que el temps vola, que m'envelle...o.



Joan Oliver, Tros de paper