10.1.11

Els Superlatius

Quan volem incrementar la qualitat que expressa un adjectiu podem fer-lo servir en grau superlatiu.

– Hi ha superlatius regulars que es formen afegint –íssim/a al lexema: novíssimes, fidelíssim, simpatiquíssima.
– D’altres són irregulars: òptim (molt bo), paupèrrim (molt pobre), mínim (molt petit), ínfim (molt baix).


Així doncs, amb les terminacions –íssim / -íssims per al masculí –íssima / -íssimes per al femení, donem a un adjectiu el significat màxim. També podem utilitzat aquestes terminacions amb els adverbis de quantitat molt i poc, i amb els de temps tard i aviat.

- Les festes majors m’agraden moltíssim.
- Hi havia moltíssima gent. Són festes divertidíssimes.
  • gran -> grandíssim / grandíssima
  • jove -> joveníssim / joveníssima
  • bo -> boníssim / boníssima


Exercici 1:


- L’altre dia vaig anar al circ. Hi havia (molta) _____________ gent. Van ser més de tres hores d’espectacle. Així que es va acabar (tard) _____________. Però valia la pena. Va ser tal com m’ho imaginava. El presentador anava (elegant) _____________, amb frac i barret de copa. L’actuació dels pallassos va ser (divertida) _____________ i la dels trapezistes, (emocionant) _____________. També hi havia un domador de tigres. A mi allò em semblava (perillós) _____________. Va ser un gran espectacle. Tothom va marxar (entusiasmat) _____________.

- Segur que l’entrada era (cara) _____________.

- Home, la meva entrada em va costar sis euros, però l’entrada per a la canalla era (barata) _____________.



Exercici 2:

a- Hervé, és difícil fer aquest castell? - Sí, és dificilíssim.
b- Laia, són bons els meus maduixots? - Sí, són __________.
c- Marc, feu moltes activitats a l'escola? - Sí, en fem __________.
d- Mireia, és difícil plantar patates? - No, és __________.
e- L’hortolà us sembla simpàtic? - Sí, és __________.
f- Maria, és ràpid el vostre autobús? - No, és __________.